tisdag 4 september 2012

Fantastiskt roligt!

Jag tänkte att jag ska pressentera mig, efter som detta är det första inlägget i på denna blogg.
Mikael Göransson heter jag och är en 32 årig tekniktokig egengföretagande gastronomisk konsult, matstylist och sommelier med stort fotointresse. 

Jag har fått veta att jag är utvald att vara en av 10 testpiloter för Samsung Galaxy Note 10.1 av över tusen sökande på Samsungs Facebooksida, vilket är fantastiskt roligt! Vid sidan av mitt yrke som egenföretagande gastronomisk konsult är det fotografering och de tekniska prylarna "bakom", datorer och mobilteknik som gör mig glad och fascinerad till vardags.

Målet jag har satt för mig själv, förutom allt "vanligt" testande med olika appar, 3D spel och annat gött som en tab kan göra är att försöka implementera just kameratekniken på min Canon Eos 7D tilsammans med Samsung Galaxy Note 10.1 och utforska hur dom leker med varandra.

Jag ska helt enkelt i så stor utsträckning som möjligt, ursäkta mitt språk, pröva skiten ur "noten" och se vad den går för.
Jag har alltså startat denna blogg för att skriva ner mina erfarenheter som testpilot för Samsung Galaxy Note 10.1

Nästa inlägg kommer antagligen bli en gammal hederlig unboxing antingen i bild eller videoform.

Här nedan följer specifikationer om den tab som snart ska få smaka på min omåttliga nyfikenhet på ny teknik.

Plattform
Band GSM&EDGE Band 850 / 900 / 1800 / 1900 MHz
3GBand 850 / 900 / 1900 / 2100 MHz
Nätverk & data GPRS Klass: 33
EDGE Klass: 33
3G HSPA+ 21 Mbps / HSUPA 5,76 Mbps
Operativsystem Android 4.0 (Ice Cream Sandwich)
Browser Android webbläsare
CPU
CPU Typ ARM cortex A9
CPU Klockfrekvens 1,4 GHz Quad Core

Design
Formfaktor Surfplatta

Fysisk specifikation
Mått(HxBxD) 180 x 262 x 8,9 mm
Vikt 600 g

Skärm
Intern Teknik PLS TFT LCD
Upplösning 1280 x 800
Storlek 10,1"
Batteri
Standard Kapacitet 7000 mAh
Samtalstid Upp till 70 timmar (2G) / Upp till 36 timmar (3G)
Stand-by tid Upp till 1500 timmar

Kamera2/4
Kameraupplösning 5 MP bak / 1,9 MP front
Digital/Optisk zoom 4x digital zoom
Blixt Ja, LED
Autofokus Ja
Fotolägen Enkel / Leende / Panorama / Tecknat / Tidsutlösare
Kameraeffekter Negativ / Svartvit / Sepia
Vitbalans Auto / Dagsljus / Molnigt / Glödlampa / Lysrör

Video
Upplösning Full HD
Bildfrekvens 30 fps
Zoom 4x digital
Videospelare Video P263 / H.264 / MPEG4 / WMPlayer: 3GPP / H.263 / H.264 / MPEG4 / WMV
Videoinspelning HD-inspelning (720p@30fps)
Videoredigering Ja
Videomeddelande Ja
Videoströmning Ja
Videosamtal Ja
Ingång Touch

Musik och ljud
Musikspelare 3GP / AAC / AAC+ / AMR / AMR-NB / eAAC+ / H.263 / MP3 / MPEG4
MP3-ringsignaler Ja
DRM Ja
3D Sound Technology 3D: Hörlurar / högtalare
Nöje och underhållning
Valbara bakgrundsbilder 18 st
PodCasting Ja
Företag och kontor
Dokumentläsare Ja
Mobila utskrifter Ja
Offline-läge Flygplansläge
Röstmemo och röstbrevlåda Röstmemo, röstbrevlåda

Meddelande
SMS/EMS/MMS SMS / MMS
T9 automatisk textinmatning Ja
E-post E-post (POP3, IMAP4, SMTP, SSL, EAS)
vCard/vCalendar Ja
Chatt G-talk, Google+, ChatOn

Anslutning
Bluetooth BT 4.0
USB 2.0
USB Mass Storage Stöds
Webbläsare Ja3/4
SyncML (DS) Support OMA DATA SYNC
SyncML (DM) Support DM 1.1.2, FOTA
WiFi 802.11b/g/n, WiFi Direct
Inbyggd GPS-modul Ja
TV-ut Kies
PC-synkprogram Kies
Ytterligare 3,5 mm hörlursutgång

Minne
Inbyggt minne 16 GB
SMS Beroende på tillgängligt minne
Poster i telefonboken Beroende på tillgängligt minne
Externt minne Upp till 32 GB externt minne
SDRAM-minne 2 GB SDRAM-minne

Hantering av personlig information
Kalender Månad / Vecka / Dag
Planerare Ja
Kom-ihåg-lista Ja
Klocka Ja
Världstid Ja
Larm Ja
Kalkylator Ja
Anteckningar S Note, S Memo
Samtalsfunktioner
Nummerpresentation Ja
Ringda/Missade/Mottagna samtal Totalt 500
Multiparty Ja
Högtalartelefon Ja
Röstigenkänning Ja

Mer information
Mobile Tracker Mobilspårning
Pekskärm C-typ

Extra funktion
S Pen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar